Dit actieonderzoek is gericht op de wijze van begeleiding van de (Hoog)begaafde leerlingen op een middelgrote school met onderwijs volgens regulier jaarklassen systeem. Hierbij is als leidraad genomen, de missie van de onderzoeksschool zoals beschreven in de schoolgids; ‘In ieder kind zit potentie en de drang om te leren is aanwezig wanneer de interesse wordt gewekt en het kind zich wel bevindt.’ Het Bovenschoolmanagement ( BOMA) van de vereniging heeft in haar strategisch beleidsplan als doel omschreven dat zij in 2015 streeft naar een organisatie in de school, die aan 80% van de (hoog)begaafden een op onderwijsbehoefte aangepast onderwijsaanbod heeft. De onderzoeksvraag binnen dit onderzoek is: ‘Heeft de school behoefte aan een (bovenschoolse) ‘plusgroep’?’ Om deze vraag te kunnen beantwoorden worden de behoeften van de respondenten, zowel de leraren als de (Hoog)begaafde leerlingen onderzocht. Dit onderzoek leidt naar een proces van een veranderende aanpak binnen de school en uiteindelijk binnen de vereniging.